TOMAS FORSSELL
MUSIK / TEATER / TEXTER / HäJKåN BäJKåN
NYNNINGEN
NYNNINGEN startades i Göteborg 1971 av Bertil Goldberg och Tomas Forssell. Musiken var i första hand akustisk. Första framträdandet gjordes på Hagahuset 1971.
Tomas minns:
"Olivedalsgatan var en plattform, ett tillhåll, en oas. En stor lägenhet med fyra, fem rum, ett kök och ett större vardagsrum. Det var här man möttes, sov över eller festade. Bertil och Tomas bodde där.
Torsten "Totta" Näslund bodde också där. Han kom från Norrland, knegade i hamnen och han gillade Bob Dylan. De började spela tillsammans, först mer som trevliga jam, senare mer effektivt och trion fick ihop en till en repertoar. Gruppen fick namnet Nynningen, en ordlek med begrppet att "nynna"- och Göta Älvs mynning som går rakt genom Göteborg. När Totta tog en paus gick Christer Öhman in på hans plats. Christer var sångare och trummis och kom från rockhållet. Han blev mer och mer akustisk och senare bildade han bandet Ariman.
Den första skivan "Man mognar med åren" innehöll originallåtar och spelades in i maj 1972 och gavs ut av MNW. På skivan medverkade bland andra Bengt Blomgren och Bernt Andersson, två Göteborgsmusiker som gjort sig kända i bluesgruppen Gin House Blues Band. Här fanns också Anders Melander från Nationalteatern, Tord Bengtsson från Arbete och Fritid och Bo Johannson som spelade bas på två av skivans elektrifierade låtar.
Samma sommar kom Totta Näslund tillbaka som sångare. I en pocketbok med dikter av den sovjetiske poeten Vladimir Majakovskij, översatta och tolkade av Gunnar Harding och Bengt Jangfeldt, fanns energin till nästa platta. Majakovskijs formspråk, de kraftfulla metaforer och den revolutionära glöden kändes ny och vital. Hans dikter passade det Göteborg som växte fram under sjuttiotalets första år. På sommaren -72 tonsattes en handfull av Majakovskijs dikter och hösten 1972 repeterade man in föreställningen "Majakovskijprogrammet" som turnerade om på gymnasier i södra Sverige. Detta material kom att ligga till grund för Nynningens andra skiva "För full hals" som spelades in och gavs ut på MNW under 1973.
Turnéverksamheten var en del av bandets utåtriktade sida. En annan del var samarbetena med Nationalteatern och andra frilansande skådespelare, konstnärer och musiker. Tillsammans med Nationalteatern gjorde Nynningen de två kabarevyerna "Åh Harre Jävvlar" och "Kan jag få receptet" som spelades på krogar i Göteborg och i Stockholm. Nationalteaterns Hans Mosseson var med i Nynningens musikteaterföreställning "De hängdas revolution". Nynningen spelade 1975 in "Doing the omoralisk schlagerfestival" för alternativfestivalen i Stockholm där Nynningen medverkade tillsammans med "Sillstryparn".
För det nystartade skivbolaget NACKSVING gjorde grupperna också gemensamma inspelningar av låtarna "Ta tillbaka Hagahuset" och "Maltesaren".
Nynningens tredje platta fick namnet "1974", som ett slags sigill av den tid den spelades in. Kaianders Sempler gjorde omslaget som hade två framsidor. Framför allt består skivan av allt finns musiken föreställningen "De hängdas revolution" med.
Bandets fjärde platta som släpptes 1976 heter "Äntligen en ny dag" och här har sångaren Sam Westerberg blivit frontman, Jimmy Olsson spelade bas och kvar från tidigare fanns Bertil Goldberg, Bengan Blomgren och Mikael Gyllenstig. Totta Näslund har börjat som fast medlem i Nationalteatern, Nikke Ström tog sig till Stockholm och världsmusiken och Tomas Forssell flyttade till Luleå för att där senare bilda Skottes Musikorkester tillsammans med Ted Ström och folkmusiker från Norrlåtar. Tillsammans med Nationalteatern gjorde Nynningen musikteaterföreställningen "Vi kommer att leva igen" som handlar om amerikas urbefolkning. 1997 genomfördes projektet TÄLTPROJEKTET (där också ett flertal andra fria grupper, skådespelare och musiker ingick) och senare föreställningen ROCKORMEN.
TOTTAS BLUESBAND bildades som en slags återknytning till sent sextiotal då gruppen Gin House Blues förvaltade bluestraditionen i landet. Våren 1980 gjorde Nynningen sin sista norrlandsturné. Forssells andra soloskiva "Nya Tider" hade just spelats in och återkom som medlem i Nynningen efter fyra år och tillsammans gjordes en lång turné över hela landet.
NYA TIDER
Låtarna till "Nya tider" skrevs under fem år i Norrbottniska Luleå. Texterna är präglade av nedlagda stålverksplaner, ungdoms-arbetslöshet, motstånd och en längtan efter förändring. Inspelningen gjordes i Nacksvings studio i Göteborg där Forssell samlade ihop delar av det gamla Nynningen. Totta Näslund (sång), Nikke Ström (bas), Bernt Andersson (keyboard) och Tomas Forssell (gitarrer). På trummor Niels Nordin och på saxofon Bert Lloyd. Dessutom medverkade Ale Möller, Sten Källman m.fl. Inspelningen initierades av Björn Afzelius.
NYNNINGEN IDAG
Bandet återuppstod i december 2016 med Majakovskijkonserten och fyra av originalmedlemmarna. Sedan konserten på Pustervik i Göteborg har bandet, släppt tre nya album och gjort över 200 konserter över hela landet och möter nu en publik av både unga och äldre. Klicka på bilden här nedan och se bandets egen hemsida: www.nynningen.se
Nynningen bestod under den tidiga perioden av fr.v.:
Dennis Lundh, Nikke Ström, Bernt Andersson, Totta Näslund, Tomas Forssell, Mikael Gyllenstig, Bertil Goldberg och Bengan Blomgren. (foto: Tom Benson)
Under hela sjuttiotalet var Nynningen en av de flitigaste musikgrupperna. På sjuttiotalet fanns ett nät av spelställen och musikarrangörer som växt samman i ett gigantiskt riksomfattande kulturnät. Musikforum-modellen byggde på idealism, icke-kommersiellt tänkande, aktivitet och samhällsengagemang. Det hindrade inte Nynningen från att spela på stora konsertlokaler som Universum i Umeå, rockklubbar i Stockholm eller på landets många festivaler.